"We help our clients build the skills they
need to grow and lead over time"

Adviesbureau van Mil
Stein, Eindhoven, Venlo

"We help our clients build the skills they
need to grow and lead over time"

Adviesbureau van Mil
Stein, Eindhoven, Venlo

Project Online/Digital Professionals 2020

Locatie:

Sittard/Geleen

Wanneer:

medio juni – medio september 2020

Geschikt voor:

HBO/WO met achtergrond/ervaring in sales/marcom en IT

Certificaat:

Ja, landelijk erkend

Studiebelasting:

Hoog (versneld en intensief programma – totaal 100 uur):

  • 5 uur per week studie/lezen;
  • 5 uur per week opdrachten & werken aan online marketing plan (deelnemers krijgen planbegeleiding en controle opdrachten).

Praktijkdagen:

Er worden 10 extra praktijkochtenden ingepland in deze periode, waarin op zeer hoog niveau vele onderwerpen worden uitgediept. Daarnaast moet iedere deelnemer als eindopdracht 1 kennisonderwerp uitwerken en presenteren. Hierdoor krijgt de groep een enorme extra kennis mee.

Deze praktijkgerichte opleiding wordt als volgt ingedeeld:

Onderdeel 1:
De overgang van offline naar online. Wat zijn de 3 hoofdstrategieën en hoe pas je dit toe in de praktijk?

Onderdeel 2:
Er wordt kennis gemaakt met de anno 2020 meest noodzakelijke en belangrijkste online instrumenten om een bedrijf succesvol digitaal getransformeerd te kunnen krijgen / structureel meer omzet te kunnen genereren / meerdere afzetmarkten te kunnen bereiken.
(in de bijlage uitgebreidere informatie per onderdeel):

1. Funnelling
3. Growth hacking
5. SEO (Search Engine Optimization)
7. SEA (Search Engine Advertising)
9. In-app Advertising
11. Google Adwords
13. Schrijven voor social media
15. E-commerce/dropshipping
17. Marketing automation
19. Contentmarketing en online engagement
21. Display campagnes
23. Het strategisch online marketing plan

2. Customer journey
4. Google Analytics
6. SEO Copywriting
8. Online video advertising
10. Mobile Marketing en touch
12. Schrijven voor het web
14. E-mail marketing
16. Online branding
18. Affiliate marketing/influencer marketing
20. Datamarketing
22. Microsites
24. (Open source) webshops

Onderdeel 3:
Alle onderdelen worden nogmaals op een rij gezet en er wordt toegewerkt naar een gestructureerd online marketingplan. Bovendien wordt er ook getraind op een aantal essentiële vaardigheden. Denk hierbij aan het geven van een online advies, het bepalen van een online strategie en het inzetten van verschillende online marketinginstrumenten.

Onderdeel 4:
Er worden 10 praktijkochtenden EXTRA aan deze opleiding toegevoegd. Dit is dus bovenop de studieduur van 100 uur.

In deze praktijkdagen wordt de lesstof tot op zeer hoog niveau uitgediept en herhaald. De trainers voor deze dagen zijn gekozen vanwege een exceptioneel trackrecord van meer dan 15 jaar in online sales / marketing / innovaties / ontwikkeling / projecten & diensten.

Zij gaan de deelnemers op zeer hoog niveau extra trainen in online Marketing ÉN online Sales!

Ron Emmerink: Master in E-business and Innovation:

Sebastiaan Vondenhoff: Bachelor in Computer Science /Human Machine interaction:

Emiel Schiphorst: Master in business economics & marketing management, SMP

BIJLAGE – Uitgebreide informatie per onderdeel:

(Bijna) ieder bedrijf heeft een website. Maar feit is dat niemand automatisch bij jouw website uit zal komen. Hiervoor zul je een funnel ingericht moeten hebben.  Of je nu een product of dienst aanbiedt, een webshop hebt of vacatures in moet vullen maakt niet uit. In alle gevallen heb je een funnel nodig als je online business wilt maken.

  • Heb je online al een platform, maar heb je het gevoel dat het beter kan of dat er niks gebeurt? Dan is de kans erg groot dat jouw funnel geoptimaliseerd moet worden.
  • Voldoet jouw website wel aan de verwachtingen van een bezoeker/klant?
  • Is de route op de website logisch?

Hoe zorg je ervoor dat een (potentiële) klant in zijn klantreis bij jou uitkomt? En hoe voorkom je dat een klant later alsnog afhaakt?. Is customer journey mapping (methode om vanuit de klant te denken en de processen binnen je organisatie daarop af te stemmen) ingevoerd?. Waar komt de klant het eerst met jouw organisatie/product of dienst in contact? Via social media, je website of door een e-mail? De verschillende touchpoints vormen het startpunt van de klantreis. Kun jij onderzoeken hoe de klant beweegt van bewustwording, naar oriëntatie, koop en uiteindelijk loyaliteit en waar loopt de klant gedurende deze journey
tegenaan?

Kun jij de conversie verhogen?

  • Je customer journey in kaart kunnen brengen en analyseren;
  • Inzicht hebben in de complete klantreis;
  • Weten hoe je de customer experience kunt verbeteren;
  • De juiste instrumenten kunnen inzetten om je klanten optimaal van dienst te zijn;
  • Hoe krijg je de juiste feedback van je klanten?

Elk bedrijf wil zijn klantenbestand laten groeien. Maar hoe doe je dat? Het antwoord: growth hacking. De marketeer van de toekomst gebruikt A/B-testen, website analytics en SEO om aan te sluiten bij de behoeften
van de klant. Maar hoe trek je nu echt nieuwe klanten aan?

  • Gebruikersdata kunnen analyseren en weten hoe je de klantervaring optimaliseert;
  • Bewust zijn van de user experience en je communicatie hierop aanpassen;
  • Unieke strategieën kunnen bedenken om nieuwe gebruikers aan te trekken;
  • Wat zijn de verwachtingen van je doelgroep en hoe benader je ze?

Wie komen op je website? En waar komen de bezoekers vandaan? Google Analytics geeft inzicht in alles wat zich op je site afspeelt. Maar wat betekenen die cijfers en hoe vertaal je ze naar meer conversies?

  • Weten hoe je Google Analytics inricht;
  • Weten hoe je met standaardrapportages moet werken;
  • Online campagnes kunnen optimaliseren;
  • In staat zijn mogelijkheden tot verbetering te signaleren aan de hand van analyses;
  • Hoe verlaag jij de bounce rate kortom hoe zorg je ervoor dat mensen niet wegklikken maar op je site blijven.

Google is met een marktaandeel van 90% wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine. Een goede ranking in de zoekresultaten in Google kan daarom veel invloed hebben op het succes van jouw business. Maar hoe bereik je nu goede posities?

Hoe vergroot je je kans op een hogere positie in de natuurlijke, niet-gesponsorde zoekresultaten?

  • Actuele kennis op het gebied van zoekmachinemarketing;
  • Zoekwoordstrategieën;
  • Navigatiestructuur;
  • Spamdexing;
  • Internal linking;
  • External linking.

Met een paar trucjes in een tekst je site op nummer één zetten: die tijden zijn voorbij. Het draait om relevantie én om schrijven voor de lezer, niet voor de zoekmachine. Welke strategie wel werkt én wat je moet doen om vindbaar te blijven.

  • De principes van SEO-copywriting onder de knie hebben;
  • Website wordt beter gevonden dan ooit;
  • Weten hoe je meer links naar de site trekt;
  • Zelf een zoekwoordenanalyse uitvoeren;
  • Welke 3 SEO pijlers kun je inzetten om jouw teksten beter vindbaar te maken?
  • Juiste teksten schrijven / H1,H2 koppen / ook voor mobiel;
  • Kort maar krachtige teksten;
  • Tagging.

Merken schreeuwen online om aandacht. Hoe zorg jij ervoor dat je hier met jouw merk tussenuit springt? Ken jij de mogelijkheden van online advertising en kun je de behoeften en het surfgedrag van je doelgroep in kaart te brengen?

  • Weten wie je doelgroep is en hoe je doelgroep zich op het web beweegt en daardoor met je advertenties de juiste touchpoints raken in de customer journey;
  • Kennis van de verschillende advertentievormen en welke vorm het grootste effect heeft op kennis,  houding en gedrag van je doelgroep;
  • Weten hoe je je online campagnes moet meten en tussentijds kunt optimaliseren;
  • Wel of niet inkopen op bepaalde keywords;
  • Concurrenten analyse maken.

Zowel consumenten en adverteerders als exploitanten geven op dit moment de voorkeur aan video als advertentieformaat. Voor een consument is videocontent makkelijk te verwerken en adverteerders hebben
meer mogelijkheden om hun verhaal zo overtuigend mogelijk neer te zetten. Google Consumerbarometer rapporteerde dat 46% van de Nederlanders dagelijks online video’s bekijkt en 70% wekelijks. Bij Nederlanders onder de 45 jaar is dat zelfs 85%! Video versterkt de merkbeleving en vergroot storytelling.

  • Segmentatie en targeting zijn mogelijk op basis van interesses, engagement en aankoopintentie;
  • Meer bereik en minder waste dan traditionele media;
  • Video levert resultaat voor bereik, contactfrequentie, engagement met de content én conversies;
  • Makkelijk en gratis te maken;
  • Hoe maak je een goede video;
  • Productplacement ook in een video.

Gebruikers besteden een groot gedeelte van hun online gebruik op hun smartphones aan apps. Bedrijven en instanties erkennen dit en maken steeds meer gebruik van advertenties binnen specifieke applicaties, zodat ze de juiste doelgroep op het juiste moment kunnen bereiken. Deze advertenties kunnen worden geplaatst in mobiele social media applicaties die een specifiek evenement promoten en de promotie kan zich regionaal op een bepaalde doelgroep richten. Een van de redenen dat in-app adverteren zo succesvol is, is de beschikbaarheid aan informatieve context. Apps bieden meestal een scala aan data aan met veel bruikbare informatie over de potentiële klant, waardoor de advertenties passender en relevanter gemaakt kunnen worden. Het is reeds voor veel organisaties een succesvol nieuw verdienmodel geworden.

Het aantal mensen dat een smartphone bezit en gebruikt is nog steeds aan het toenemen. De laatste jaren zijn veel activiteiten bijna helemaal verschoven naar mobiel gebruik. Veel bedrijven ervaren hierdoor veel uitdagingen bij onder andere het bepalen van de strategie, de website en online activiteiten. Experts spreken zelfs van ‘het eerste mobiele tijdperk’. Naast het maken van een mobiele versie van je website is mobiel adverteren ook een belangrijke trend. Mobiel adverteren kan zowel voor de nationale als voor de internationale markt interessant zijn. Je kan bijvoorbeeld een social media campagne starten met mobiele gebruikers als doelgroep of een Google Adwords campagne opzetten voor mobiele zoekopdrachten.

Eén van de meest effectieve online marketingkanalen is Google Adwords. Adverteren op de meest populaire zoekmachine op het internet vergroot het bereik en dat kan een groot effect hebben op de transacties, bestellingen, inschrijvingen, omzet etc. Eén van de voordelen is dat je heel gericht kunt adverteren waardoor
je de juiste doelgroep kan bereiken wanneer ze daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst. Wil je meer bezoekers genereren voor je website? En sterke, doelgerichte Ads-campagnes opzetten? Effectieve advertenties, Google Ads of Ads-campagnes kunnen maken en bijbehorende zoekwoorden genereren. Met geavanceerde strategieën voor zoekwoorden en advertentieteksten verbeter je het succes van je Google Ads-campagnes. Dat levert je al snel meer websitebezoekers op.

  • Alle functionaliteiten Google Ads beheersen;
  • Zoekwoorden kunnen vertalen naar een effectieve Ads-campagne;
  • Locatietargeting;
  • Gedrags targeting.

Een account op bijvoorbeeld Linkedin of Facebook is zo aangemaakt. Maar dan? Is het voor jouw organisatie duidelijk waarom, hoe en voor wie je social media gebruikt? En wat komt er kijken bij het schrijven voor deze populaire kanalen? Het plaatsen van korte en bondige content die binnen enkele seconden de kern raakt en je achterban prikkelt, is lastiger dan het lijkt.

  • Beheersing van de verschillende schrijftechnieken voor social media;
  • Waaraan moet een tekst voldoen voor social media;
  • De do’s en don’ts van social media;
  • Hoe krijg je organisch meer volgers en likes;
  • Het belang van meerdere social media kanalen inzetten.

Kort, korter, kortst was lang het advies voor teksten op een website. Maar er is in de afgelopen jaren veel veranderd in het online lees- en kijkgedrag. Zo lezen we van mobiel en tablet, worden schermen beter en groeien er generaties op die een wereld zonder internet niet kennen.

  • Teksten kunnen schrijven voor het internet van nu en van morgen;
  • Kennis aan welke eisen effectieve webteksten moeten voldoen;
  • Het gebruik van intern doorlinken naar webteksten en de waarde van deze links;
  • Het verkrijgen van externe links;
  • Hoe laat je derden jouw teksten of geschreven artikelen delen.

Met e-mailmarketing kun je specifieke content naar een gesegmenteerd publiek sturen, inschrijvingen werven en de klanttevredenheid verhogen. Dat maakt e-mailmarketing bijzonder interessant. Hoe kun je e-mailadressen werven en succesvolle e-mailberichten creëren? Wat zijn de trends binnen e-mail en leert op welke wijze kun je de resultaten van e-mailmarketing meten.

  • Bekend zijn met de nieuwste trends binnen e-mailmarketing en deze effectief weten toe te passen;
  • Key performance indicatoren (KPI’s) voor e-mail kunnen bepalen voor je eigen organisatie;
  • Resultaten kunnen meten en daarmee e-mailberichten optimaliseren;
  • Succesvolle nieuwsbrieven versturen en e-mailmarketing kunnen integreren binnen je  bedrijf;
  • E-mailcampagnes kunnen managen, optimaliseren en segmenteren;
  • Het laten overgaan tot actie.

Welke e-commerce strategieën kun je volgen? Hoe ga je om met de bestaande afzetkanalen? En wat zijn de laatste ontwikkelingen in e-commerce? Hoe kun je e-commerce succesvol integreren in je organisatie

  • Op de hoogte zijn van de mogelijkheden van e-commerce;
  • De mogelijkheden van e-commerce vertalen naar concrete plannen voor je eigen organisatie;
  • E-commerceplan schrijven en implementeren;
  • Op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in e-commerce (volg je markt en de concurrentie);
  • Dropshipping wordt steeds populairder. Interessant voor jouw bedrijf?

Als merk wil je het liefst onderscheidende en unieke associaties oproepen bij jouw doelgroep. Je wilt laten zien wie je bent, waar je voor staat en wat juist jouw merk zo geschikt maakt.

  • Jouw merk/product of dienst sterk kunnen onderscheiden binnen de markt;
  • Online branding effectief inzetten en laten aansluiten op andere campagnes, zodat je maximaal effect realiseert bij beoogde doelgroepen;
  • Effectief de dialoog aan kunnen gaan met jouw doelgroep;
  • Pull-strategie kunnen toepassen;
  • Wat doe je we wel en juist niet om een goede branding neer te zetten?
  • Ben je up to date met de digitale kanalen, bijvoorbeeld Twitch en Zoom?

Weet jij hoe je marketing automation inzet om je conversie te verhogen? Je ontdekt welke middelen je in kunt zetten tijdens de kennismakingsfase van de klant, maar ook als deze zich al aan het oriënteren is, en zélfs nadat de klant is afgehaakt. Wil jij weten hoe je de klant helpt een keuze te maken voor jouw product of dienst?

Welke waarde ken jij toe aan een klik, een download of het achterlaten van contactgegevens? De ene actie suggereert een hogere koopintentie dan de andere. Ook moet je weten hoe je je leads in verschillende fases van de klantreis betrokken houdt en welke middelen je hebt om klanten die zijn afgehaakt alsnog te overtuigen zaken met je te doen.

  • Begrijpen hoe je leads kunt scoren en een lead scoring model op kunnen zetten voor je eigen bedrijf;
  • Het verband begrijpen tussen lead scoring, customer journey en marketing automation;
  • Bekend zijn met de kanalen en tools die je kunt gebruiken voor marketing automation;
  • De online conversie kunnen opkrikken door de klant in de verschillende fases van de klantreis betrokken te houden;
  • Klantgedrag kunnen beoordelen;
  • Automation marketing succesvol in je eigen organisatie kunnen implementeren.

Als marketeer weet je dat affiliate marketing de kans biedt om samen met partners meer bereik, leads en conversies te generen. Maar hoe kom jij in contact met potentiële partners, zoals social influencers of vergelijkingssites? En hoe stem jij commissies met hen af?

  • Weten wat affiliate marketing is en hoe je het effectief inzet in verschillende situaties;
  • Je kent de verschillende vergoedingsmodellen en weet welke voor jouw campagne het meest lucratief is;
  • Positie en het belang van affiliate marketing als onderdeel van de (online) marketingstrategie;
  • Hoe maak je het voor een publisher aantrekkelijk te kiezen om jouw bedrijf of diensten te promoten;
  • Hoe kies je de juiste affiliate partij.

Contentmarketing is een vitaal onderdeel en middel binnen de marketingmix en de marketingstrategie van organisaties. Het omvat de doordachte keuze van contentvormen en kanalen, zoals visuele storytelling met YouTube en Instagram.

  • Hoe beweeg je iemand er toe tot actie over te gaan;
  • Hoe beweeg je iemand jouw boodschap te delen;
  • Welke acties kun je het best inzetten?

Nog nooit was het genereren, analyseren en interpreteren van data zo belangrijk voor een effectief marketingbeleid. Steeds meer bedrijven nemen veel beslissingen op basis van data. Weet jouw bedrijf welke data belangrijk zijn en hoe je die kunt verzamelen, vastleggen, bewerken en vertalen?

  • Hoe kun je (big) data in je eigen organisatie inzetten;
  • Trends en ontwikkelingen rondom datamarketing opvolgen;
  • Weten hoe je met databronnen moet omgaan;
  • Informatie kunnen vertalen naar marketingcampagnes.

Display advertising is een van de meest populaire manieren om jouw business online te promoten. Deze banners, variërend van tekst promoties tot korte animaties of multimedia advertisement, kunnen via het Google netwerk op verschillende externe websites geplaatst worden. Afhankelijk van je strategie en doelgroep kunnen deze websites veel leads naar je website brengen, maar ze zijn ook uitermate geschikt voor branding doeleinden.

Display adverteren is een mooie toevoeging op je regulaire Adwords campagne: Je kunt door banners niet alleen aandacht en kliks voor je website genereren, maar ook het bewustzijn voor je merk verhogen en onder de aandacht brengen bij internetgebruikers, ook wanneer ze niet op de advertentie klikken.

  • Hoe omzeil je de ‘banner blindheid’;
  • Welke boodschap wel of niet;
  • Bannering gekoppeld aan de juiste boodschap;
  • Waar plaats je de banners of wil je deze geplaatst hebben.

Een microsite is een site of deel van een site, vaak met een eigen URL, die wordt gebruikt om een boodschap onder de aandacht te brengen bij een specifieke doelgroep. Deze (sub)site heeft doorgaans een afgeleid doel ten opzichte van de primaire website van een organisatie en richt zich op een specifiek onderwerp, thema of campagne. Voorbeelden zijn de introductie van een product of merk, de verkoop van een specifiek product, of het werven van personeel.

Marketing is het proces van het creëren en het leveren van waarde. Een variant hiervan is online marketing, deze variant vindt voornamelijk plaats op het internet. Over het algemeen blijft het einddoel van beide middelen hetzelfde, echter speelt die van online marketing af op een ander platform en worden er hierdoor andere hulpmiddelen ingezet.

Een strategisch online marketingplan is een hulpmiddel voor het toepassen van online marketing zodat een ondernemer in staat wordt gesteld om de specifieke wensen en behoeften te onderzoeken, analyseren, interpreteren en hierna te verwerken in zijn bedrijfsplan.

Een webshop, ookwel webwinkel genoemd, is een online winkel waar producten en/of diensten worden verkocht.

Willen starten met eigen webshop is één, maar wat komt hier nu allemaal bij kijken? In deze workshop van 4 dagdelen staat ‘learning by doing’ centraal. Aan de hand van een aantal best practices leer je in groepsverband de do’s and don’ts voor het hebben van een webshop.

In deze workshop wordt een beroep gedaan op de eerder opgedane kennis (zie onderdeel 1 t/m. 23) .

Scroll naar top